When diligence is due ...


"Due Diligence" , “Binding Offers”, “Exclusive Negotiations” , “Sale and Purchase Agreement”, ...


Not the kind of Investopedia jargon I usually burden this blog with. Well, I haven’t been burdening this blog with anything else either for the last month... Apologies to my blog readers! The Diligent Worker has indeed eclipsed the Frivolous Flâneur. That’s how it goes when the company you work for is about- to-be-sold . And as these Merger&Acquisition processes tend to be highly inefficient in their use of Diligent Worker -resources, normal business hours are way too short to reach, let alone properly announce, a deal.






But blog readers need not worry (1) ... even in full M&A fury, I have kept up the good flâneur-habits. Such as paying lavish attention to the changing lights and skies of the unfolding season, from shimmering autumn to frosty winter.








And all along I have been accompanied by a wonderful book to wake up to each day: Eugène Fromentin : “Les maîtres d’autrefois. Belgique – Hollande.” It was a delight to have this 19th century French Romantic painter making me appreciate anew the startling diversity in ways of seeing (from the glorious apotheoses of a Rubens to the pensive chiaroscuros of a Rembrandt).






Note - publicity
(1) a reassuringly long & winding post is upcoming! (about landscape paintings on show in Lille)




8 comments:

Anonymous said...

Investopedia? De eerste keer dat ik die term hoor. Hm. Maar heel mooi rozig winterlicht vandaag op de gevels.
Hopelijk kun je binnenkort "de riem eens afleggen"?

Ffflaneur said...

ja, gloeiend strijklicht op de gevels, ijl tegenlicht tussen de boomtakken - we werden weer verwend vandaag!

(met een beetje geluk, home for xmas :-))

Anonymous said...

Inderdaad, we werden verwend, in dat laatste uur voor de schemering.
Home for Christmas, dat wens ik je van harte toe!

Ffflaneur said...

bedankt, Leen
(en ondertussen drupt & druilt het weer gezellig)

* said...

dag flaneur,
ja, diligence, ik had het erover over met de studenten toen ik les gaaf, maar de definite is anders: men verwacht "reasonable diligence" & "attendance". ik was enkele dagen geleden heel kort in belgie, maar niet in brussels, en ik heb weer gedacht hoe leuk de unformen van jullie treinmensen zijn. niet so angstinjagend en bijna zacht, dat grijs en zwaart. hopen wij ook voor zwaart ijs, want dat is niet groen. en dat ze hopelijk je baan met rust laten.

Ffflaneur said...

dag A! heel kort in belgië ...met de trein? toe, vertel meer!

reasonable diligence klinkt alvast een stuk redelijker dan due diligence

het groene gevaar is idd voorlopig weer geweken ... maar of de mensen in Hong-Kong mijn baan met rust gaan laten...?

* said...

ja heel eventjes, de man had er dingen te doen in gent ivm zijn werk dus greep ik de kans en kwam mee om nederlandse boeken te kopen want ik wil de taal niet vergeten. en ename tripel te drinken (en in de trein chimay blauw one for the road).
ja wij moesten de studenten waarschuwen, sort of benadrukken: jullie moeten komen opdagen, het is ook redelijk, dus houdt in dat ze maximaal 30% kunnen spijbelen. due diligencelijkt best serieus: loop je vast gevaar je in de nesten te werken met alleen maar misschien 5% spijbelgedrag. hopelijk zijn de cunning consultants niet zo cunning....jij bent zeker veel zorgvuldiger dan hun en jij mag zeker blijven.

Ffflaneur said...

aha, een boekenkooptocht in Gent! ga ik daar dra de weerslag van zien op je blog?

zorgvuldigheid versus cunning calculations ... ik hou je in elk geval op de hoogte